Kuluttajavirasto: Pikaluottomainonta puutteellista

Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -verkkolehti kertoo, että kuluttaja-asiamies on puuttunut kolmen pikavippejä tai kulutusluottoja tarjoavan yrityksen markkinointiin. Yritysten mainoksissa ei kerrottu esimerkiksi luoton todellista vuosikorkoa tai muita kuluttajansuojalain edellyttämiä tietoja.

Jotta kuluttaja voisi arvioida luoton sopivuutta ja kustannuksia, kuluttajansuojalaki edellyttää, että kuluttajalle annetaan riittävästi tietoja. Kuluttajaluoton mainonnassa on lain mukaan ilmoitettava muun muassa luoton todellinen vuosikorko, luoton kustannukset, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä ja luottosopimuksen kesto.

Mainoksissa kerrottujen tietojen tulee vastata niitä luottoehtoja, jotka lainantarjoaja yleensä tarjoaa.

Santander Consumer Finance mainosti kulutusluottojaan televisiomainoksilla. Mainosten ongelmaksi koituivat puutteelliset tiedot ja lainaehtojen esittäminen liian pienellä kirjainkoolla. Santanderin mainoksessa kerrottiin kyllä luoton todellinen vuosikorko, mutta tiedot esimerkiksi luoton kustannuksista puuttuivat. Todellinen vuosikorko, lainasumma ja laina-aika kerrottiin mainoksen alaosassa pienikokoisella tekstillä, jonka lukeminen 15 sekunnin televisiomainoksen aikana olisi ollut hankalaa.

Pikavippejä Vivus-nimellä tarjoava 4finance Oy sai huomautuksen radiomainostensa vuoksi. Yhtiö mainosti korotonta ja kulutonta ensilainaa. Kuluttaja-asiamies kuitenkin huomautti, että mainoksessa olisi pitänyt kertoa myös muut kuluttajansuojalain mukaiset luottoehdot. Uusille asiakkaille tarkoitetun lainan ehtoja, korottomuutta ja kuluttomuutta, ei myöskään kuluttaja-asiamiehen mukaan voi pitää luotonantajan tavanomaisesti tarjoamina luottoehtoina.

Toisessa radiomainoksessa Vivus kertoi lainojensa olevan edullisimpia. Tähän kuluttaja-asiamies puuttui, koska mainoksissa esitetyt tosiasiaväitteet pitäisi pystyä perustelemaan. Väitteiden todisteeksi pitäisi esittää esimerkiksi kattava hintavertailu.

Kulutusluottoja myyvä Bigbank AS mainosti luottoja verkkosivuillaan ja kadunvarsimainoksilla. Lainoja mainostettiin muun muassa tekstillä ”Ota aurinkolainaa nyt ja nauti kesästä enemmän. Huoletonta kesälomaa”. Luoton markkinointi huolettomana ratkaisuna taloudellisiin ongelmiin on kuluttaja-asiamiehen mukaan kuitenkin hyvän luotonantotavan vastaista. Myöskään kaikkia kuluttajansuojalain vaatimia tietoja ei mainoksessa kerrottu.

Huomautuksen saaneet yritykset ovat sitoutuneet muuttamaan markkinointiaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *