Rahoituspalveluita ostetaan yhä enemmän netistä

Rahoituspalveluiden, mukaan lukien pikavippien, verkkomyynti kasvoi reilusti viime vuonna. Nousua edellisvuoteen verrattuna kertyi jopa 45 prosenttia.

Rahoituspalvelut olikin vuonna 2012 eniten kasvanut verkkokaupan ryhmä. Merkittävästi kasvoi myös rahapelien nettimyynti, jossa kasvua tuli neljännes edellisvuodesta. Kokonaisuudessaan palveluiden verkkokauppa kasvoi kuusi prosenttia.

Tiedot selviävät Asiakkuusmarkkinointiliiton, Kaupan liiton ja TNS Gallupin tuoreesta Verkkokauppatilastosta.

Yhteenlaskettu tavaroiden, palveluiden ja digitaalisen sisällön kaupan kasvu on kuitenkin hidastunut. Nousua tuli vain 0,7 prosenttia verrattuna vuoteen 2011. Hitaaseen kasvuun vaikutti etenkin muutamien suurten tuoteryhmien myynnin romahdus. Asuntojen ja loma-asuntojen osto ja vuokraus sekä energiasopimusten solmiminen verkossa väheni 28 prosenttia, ja myös netissä tehtyjen auto- ja venekauppojen määrä supistui neljänneksen.

Vähittäiskaupan myynti kasvoi lähes kuusi prosenttia, jos auto- ja venekauppaa ei oteta huomioon. Eniten kasvoi ruuan ja rautakauppatuotteiden verkkomyynti. Kummassakin ryhmässä suuria kasvulukuja selittää myynnin matala lähtötaso ja verkkokauppojen kasvanut tarjonta.

Kuten vuonna 2011, myös vuonna 2012 verkkokaupan ylivoimaisesti suurin ryhmä oli matkailu. Muun muassa lentojen, hotellien ja matkapakettien osuus verkkomyynnistä on 37 prosenttia. Toisiksi suurin ryhmä on viihde-elektroniikka ja tietotekniikka 11 prosentin osuudella. Rahapelien osuus on kahdeksan prosenttia, moottoriajoneuvojen ja veneiden seitsemän prosenttia ja pukeutumisen kuusi prosenttia. Muun muassa pikavipit ja muut luotot sisältävien rahoituspalveluiden osuus verkkomyynnistä on viisi prosenttia.

Vuonna 2012 suomalaisten kuluttajat ostivat verkosta tavaroita ja palveluita 9,6 miljardilla eurolla. Palveluiden osuus myynnistä on 57 prosenttia, tavaroiden 42 prosenttia ja digitaalisten sisältöjen 1 prosentti.

85 prosenttia ostoista tehdään kotimaisista verkkokaupoista. Ulkomaisten verkkokauppojen suosio on kuitenkin kasvussa.

– Näyttää siltä, että yleinen taloudellinen tilanne ja varovaisuus vaikuttavat kaikkeen kuluttamiseen, myös verkko-ostamiseen. Tämä näkyy siinä, että verkko-ostajien määrä kasvaa, mutta yksittäisen kuluttajan tekemien ostosten määrä ei niinkään, arvioi TNS Gallupin Digital-yksikön johtaja Ville Wikström.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *